Λαογραφία

0

Η Αγια-Βαρβάρα, η ευλογιά, το μέλι και τα τρίστρατα!

Η Αγια-Βαρβάρα κι η ευλογιά: Σύμφωνα με μία από τις επικρατέστερες παραδόσεις, "η αγία Βαρβάρα ήταν από μικρή Χριστιανή, πολύ όμορφη. Ο πατέρας της ζήτησε να την παντρέψει με ειδωλολάτρη βασιλιά. Η αγία παρακάλεσε...

Ο Άγιος Στυλιανός ο Παφλαγών 0

Ο Άγιος Στυλιανός ο Παφλαγών [26/11]

του Κωνσταντίνου ΑΘ. Οικονόμου, δασκάλου ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ: Οι πληροφορίες που έχουμε για τον Άγιο Στυλιανό είναι ιδιαίτερα φτωχές. Σύμφωνα με το Συναξαριστή, καταγόταν από την Παφλαγονία, όπου και φυλασσόταν το λείψανό του. Έζησε μεταξύ...

0

Η Κοίμηση της Θεοτόκου

Στην Εκκλησία ο θάνατος γίνεται πανηγύρι. Δεν λέγεται θάνατος ή τελευτή. Αποκαλείται «Κοίμηση». Δεν εξαντλούνται τα πάντα στο «εδώ και τώρα». Υπάρχει το γεγονός της μετά του τάφου αιώνιας ζωής. Ο Χριστιανός πιστεύει ότι...

0

Τα μισοτηγανισμένα ψάρια της Ζωοδόχου Πηγής του Μπαλουκλί…

μια ιστορία μνήμης και ελπίδας για μικρά και…μεγάλα παιδιά, που ελπίζουν και περιμένουν! Μιλώντας με δύο παιδιά που επισκέφτηκαν την Πόλη και προσκύνησαν την Ζωοδόχο Πηγή στο Μπαλουκλί, άκουσα με συγκίνηση να μου διηγούνται...

0

Ὁ θρῆνος τῆς Παναγίας

Μοιρολόι της Παναγίας (σήμερα μαῦρος οὐρανός) Τὸ εὐρύτατα διαδεδομένο σ᾿ ὅλο τὸν ἑλληνικὸ χῶρο Μοιρολόϊ, ἢ Καταλόϊ τῆς Παναγιᾶς εἶναι ἕνα μεσαιωνικὸ μακροσκελὲς ὁμοιοκατάληκτο στιχούργημα λόγιας προέλευσης, ἀλλὰ ἐντυπωσιακὰ πλατιᾶς λαϊκῆς ἀποδοχῆς. Ἐπηρεασμένο ἀπὸ...

Πάσχα στον Πόντο 0

Η Λαμπρή και τα Λαμπροήμερα στον Πόντο

γράφει η Μυροφόρα Ε. Ευσταθιάδου Υποψήφια Διδάκτωρ Λαογραφίας Ε.Κ.Π.Α. Μανίτσα έρθεν Άνοιξην και ο Καλομηνάς – ι, νασάν εκείνον που θ΄εφτάει τη Λαμπρήν με τ΄ εσάς – ι. Στις περιπτώσεις που ο Ελληνισμός βρίσκεται...

0

Οι Απόκριες και η Καθαρά Δευτέρα στη Σμύρνη

Οι απόκριες στην Σμύρνη μας ήταν εκδήλωση χαράς και συμμετείχαν σχεδόν όλοι. Οι μασκαράδες της Σμύρνης ονομάζονταν «ΚΟΥΔΟΥΝΑΤΟΙ» και πετύχαιναν το στόχο τους μόνο αν δεν τους αναγνώριζαν οι γνωστοί. Οι άντρες ντυνόντουσαν γυναίκες,...

0

Ἡ ἀσπίδα τοῦ Ἀχιλλέα

Κακριδῆς Φάνης Ὅταν ὁ Ἀχιλλέας, παραμερίζοντας τὸ θυμό του, ἀποφασίζει νὰ βγεῖ ξανὰ στὴ μάχη καὶ νὰ σκοτώσει τὸν Ἔχτορα, γιὰ νὰ ἐκδικηθεῖ τὸ θάνατο τοῦ Πάτροκλου, βρίσκεται δίχως ὅπλα. Γιατί τὴν ἁρματωσιὰ του...