Προσφυγή του «Συλλόγου των Αθηναίων», για τα Γλυπτά της Ακρόπολης

Edward Dodwell, O Παρθενών μετά το 1805.

Edward Dodwell, O Παρθενών μετά το 1805.

Κατερίνα Χουζούρη

Στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, εναντίον του Ηνωμένου Βασιλείου, για τα Γλυπτά της Ακροπόλεως προσέφυγε ο ιστορικός «Σύλλογος των Αθηναίων», ο οποίος συμπληρώνει εφέτος 120 χρόνια λειτουργίας (1895-2015).

Ο Πρόεδρος του «Συλλόγου των Αθηναίων» Ελευθέριος Σκιαδάς, αναφερόμενος στην ιστορία του Συλλόγου δήλωσε:

«Ο «Σύλλογος των Αθηναίων», ο οποίος συμπλήρωσε πέρυσι 120 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας, λειτουργεί ως θεματοφύλακας της ιστορίας της πόλης και φροντίζει για τη διαφύλαξη και διάσωση κάθε πτυχής του πολιτισμού της…

Αθορύβως διατηρεί ένα εκτεταμένο δίκτυο κοινωνικής προσφοράς και παρεμβαίνει, όπως προβλέπεται από το Καταστατικό του, σε μικρά και μεγάλα ζητήματα που απασχολούν την πόλη μας. Πρωταγωνίστησε στην προστασία των ελεύθερων χώρων, από τα τέλη ακόμη του 19ου αιώνα, διέθεσε τις δυνάμεις του στην προσπάθειες εξωστρέφειας και προβολής της πόλεως των Αθηνών, έμεινε μακριά από κομματικούς ανταγωνισμούς και επί μία ολόκληρη 60ετία εκδίδει το περιοδικό «Τα Αθηναϊκά» και βιβλία που έχουν σχέση πάντα με την ελληνική πρωτεύουσα.

Lancelot Théodore, Comte de Turpin de Crissé, 1804

Lancelot Théodore, Comte de Turpin de Crissé, 1804

Βρέθηκε στην πρώτη γραμμή των μεγάλων εθνικών αγώνων, θυσίασε έμψυχα και υλικά αγαθά και επαίρεται πως είναι από τους φορείς που στάθηκαν όρθιοι απέναντι στους κάθε λογής κατακτητές… δεν έλειψε από κανένα κάλεσμα όταν η ανάγκη της πόλης το απαιτούσε. Στις ατυχείς περιστάσεις του 1897 και τους Βαλκανικούς πολέμους, τη διάσωση της Κρύπτης της Αγίας Φιλοθέης και του Ελαιώνα μέχρι τη δενδροφύτευση της Αρχαίας Αγοράς και τη διάσωση της Πλάκας στα νεότερα χρόνια».

Αξίζει να σημειωθεί ότι στα ιδρυτικά του μέλη περιλαμβάνονταν οι απόγονοι των Αθηναίων, οι οποίοι αντιστάθηκαν στην σύληση του Παρθενώνος από τον λόρδο Έλγιν, ενώ από τις πρώτες ενέργειες του Συλλόγου ήταν εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε το 1896, για την απελευθέρωση της Ακροπόλεως από τους Τούρκους και στην οποία ο Αντιπρόεδρός του Καθηγητής Θεοδόσιος Μπενιζέλος (1821-1900), ανέφερε ότι ο Παρθενώνας ήταν τόπος καθημερινής λατρείας, ιερό των ιερών, αγαθό ζωής για τους προγόνους και ότι οι Αθηναίοι αντιστάθηκαν στην σύληση των σωζόμενων αγαλμάτων της Ακροπόλεως από τον Έλγιν.

Edward Dodwell- Simone Pomardi, Απομάκρυνση των Γλυπτών του Παρθενώνος από τους άνδρες του Λόρδου Έλγιν, μετά το 1801.

Edward Dodwell- Simone Pomardi, Απομάκρυνση των Γλυπτών του Παρθενώνος από τους άνδρες του Λόρδου Έλγιν,
μετά το 1801.

Όταν ο «Σύλλογος των Αθηναίων» ενημερώθηκε για την άρνησή του Ηνωμένου Βασιλείου να προσέλθει σε διαδικασία διαμεσολαβήσεως, στο πλαίσιο της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO για την Προώθηση της Επιστροφής Πολιτισμικών Αγαθών, στη Χώρα Προελεύσεως, αποφάσισε να προσφύγει εντός της 6μηνης προθεσμίας, ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου ενώπιον του ΕΔΔΑ, ανεξάρτητα από τις τυχόν σχετικές νομικές ενέργειες της Ελληνικής Δημοκρατίας. Άλλωστε σε κάθε περίπτωση, η δυνατότητα της Ελληνικής Δημοκρατίας για διακρατική προσφυγή σχετικά με το θέμα αυτό, παραμένει ανοικτή.

«Η προσφυγή του Συλλόγου, η οποία έχει ήδη λάβει αριθμό 48259/15 στη Γραμματεία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, στρέφεται κατά της αποφάσεως του Ηνωμένου Βασιλείου για την διακράτηση των Γλυπτών, διότι, σύμφωνα με τα Άρθρα 8,9,10,13 της Ευρωπαϊκής Συμβάσεως των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και το άρθρο 1 του Πρώτου Προσθέτου Πρωτοκόλλου αυτής:

  • Παραβιάζει την υποχρέωση σεβασμού της πολιτισμικής ταυτότητος, ως διάσταση του δικαιώματος σεβασμού της ιδιωτικής ζωής.
  • Παραβιάζει το δικαίωμα σεβασμού της πολιτισμικής συνειδήσεως.
  • Παραβιάζει το δικαίωμα προσβάσεως στην πολιτισμική πληροφόρηση, ως ειδικότερη διάσταση της ελευθερίας της εκφράσεως.
  • Παραβιάζει το δικαίωμα σε αποτελεσματικό ένδικο μέσο, και
  • Παραβιάζει τα δικαιώματα απολαύσεως του μνημείου ως ενιαίου και αδιαίρετου κοινόχρηστου αγαθού».

Ο «Σύλλογος των Αθηναίων» με αυτήν την ενέργειά του στοχεύσει στην ευαισθητοποίηση της παγκόσμιας κοινής γνώμης και στην απονομή δικαίου και ευελπιστεί ότι θα επικρατήσει η αλήθεια και η δικαιοσύνη. «Διότι τα Γλυπτά του Παρθενώνος εκπροσωπούν πανανθρώπινες αξίες, με τις οποίες θα συνεχίσουν να τροφοδοτούν τον πολιτισμένο κόσμο από την Αττική γη που τις γέννησε».



Πηγή: Πεμπτουσία
Αναδημοσίευση από: ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΗΣ Ο ΛΟΓΟΣ

Σχετικά άρθρα...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *