Κατάργηση αρχαίων Ελληνικών: Η γλώσσα δεν είναι «Γενικής Παιδείας»;
Σκέψεις για την απόφαση του υπουργείου Παιδείας
του Σταύρου Παπαντωνίου
Το ότι η ελληνική οικονομία είναι το βασικό - κάτι απόλυτα δικαιολογημένο - θέμα της εποχής το αντιλαμβάνονται όλοι, καθώς το ερώτημα αν θα έχουμε ή δεν θα έχουμε λεφτά, επισκιάζει οτιδήποτε άλλο. Το γεγονός όμως ότι δεν βρέθηκε λίγος χώρος και χρόνος και δεν σχολιάστηκε πουθενά, μία σημερινή είδηση που ήρθε από το υπουργείο Παιδείας και αφορά την κατάργηση των αρχαίων Ελληνικών, από τα μαθήματα γενικής Παιδείας, δείχνει πολλά για την βαρύτητα που δίνει η σημερινή ελληνική κοινωνία, στην Παιδεία και τον Πολιτισμό, όπως και αν τον εννοεί ο καθένας. Κανείς δεν θέλησε να ρίξει μία ματιά στο τι μπορεί να σημαίνει, κυριολεκτικά ή σημειολογικά η απόφαση αυτή του κ. Μπαλτά και της κυβέρνησης του. Κανείς δεν έκανε ένα σχόλιο , δεν είπε την παραμικρή κουβέντα. Σαν να μην πάρθηκε ποτέ μία απόφαση που συμβολικά ίσως και να αποτυπώνει σημεία των καιρών.
Για την σπουδαιότητα των αρχαίων Ελληνικών δεν χρειάζεται να πει κανείς πολλά. Μια γλώσσα που αποτελεί την βάση του δυτικού κόσμου και έχει εκφράσει όλες τις υψηλές έννοιες του ανθρώπινου πολιτισμού , δεν έχει ανάγκη από υπερασπιστές. Έχει υπερασπιστεί η ίδια τον εαυτό της, με την δύναμη που έχει, όταν με το πέρασμα των αιώνων δεν βρέθηκαν οι λέξεις να αντικαταστήσουν τα όσα αυτή εξέφρασε και τόσο γενιές επί γενεών στην Ελλάδα, όσο και διαφορετικοί λαοί, αντέγραφαν , "μιλούσαν" και τελικά διαιώνιζαν την γλώσσα αυτή.Τα αρχαία Ελληνικά έγιναν έτσι μία ζωντανή γλώσσα, γιατί οι έννοιες και οι αξίες που εκφράζει δεν μπορούν να αντικατασταθούν από άλλες.
Η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να «καταργήσει» τα αρχαία Ελληνικά, από μάθημα «γενικής παιδείας», είναι απόφαση που δεν μπορεί παρά να προκαλεί θλίψη. Λες και η απλή και βασική επαφή με την γλώσσα αυτή, είναι προνόμιο κάποιας ελίτ ή απευθύνεται σε μια συγκεκριμένη ομάδα, που θέλει να τραβήξει έναν συγκεκριμένο δρόμο. Όποιος το θέλει αυτό θα το κάνει έτσι και αλλιώς, επιλέγοντας την θεωρητική κατεύθυνση και παρακάτω κάποιες από τις πολλές σπουδές στις φιλολογικές επιστήμες. Η βασική επαφή όμως με τα αρχαία ελληνικά έστω σε αρχικό στάδιο δεν αποτελεί κάποια εξειδίκευση, ούτε μπορεί να είναι προνόμιο κάποιας μόνο ομάδας, αλλά βασική υποχρέωση επαφής με την ταυτότητα και την προέλευση της γλώσσας που χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητα τους. Και το ελληνικό κράτος έχει υποχρέωση να το κάνει αυτό στις βασικές σπουδές και ο καθένας μετά να τραβήξει το δρόμο που θέλει.
Η απόφαση αυτή μάλιστα, σε αντίθεση με όσα είχε πει ο υπουργός Παιδείας κ. Μπαλτάς , περί «αριστείας», που προφανώς , έστω και με λάθος τρόπο, είχε στόχο να βγάλει τις διαχωριστικές γραμμές, ξαναβάζει διαχωριστικές γραμμές σε κάτι που δεν έχει. Γιατί τα αρχαία Ελληνικά, δεν είναι ένα απλά ένα ακόμη μάθημα. Πάνω τους «σκοντάφτουμε» σε κάθε στιγμή της καθημερινότητας μας , είτε το ξέρουμε είτε όχι.
Και στο φινάλε πόσο λογικό είναι όταν υπάρχουν σε ολόκληρο τον κόσμο 344 έδρες ελληνικών σπουδών, που βρίσκονται από το Πεκίνο έως την Αριζόνα και από το Τούρκου της Φινλανδίας έως το Κέιπ Τάουν στη Νότιο Αφρική, να θεωρούνται «μη γενικής παιδείας» τα αρχαία ελληνικά στα ελληνικά σχολεία;
Ακόμα και για όσους θεωρούν πως η απόφαση δεν δημιουργεί ουσιαστικό πρόβλημα, καθώς ζούμε στην εποχή της εξειδίκευσης και του απόλυτου τεχνοκρατισμού, η σημειολογία της απόφασης είναι μεγάλη και στέλνει λανθασμένο μήνυμα τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό. Και αν πάρει κανείς στην κυριολεξία τα λόγια του Οδυσσέα Ελύτη που είχε πει
“Ἐγὼ δὲν ξέρω νὰ ὑπάρχει παρὰ μία γλώσσα, ἡ ἑνιαία γλώσσα ἡ Ἑλληνική. Τὸ νὰ λέει ὁ Ἕλληνας ἀκόμη σήμερα «οὐρανὸς» ἢ «θάλασσα» ἢ «ἥλιος» ἢ «σελήνη» ἢ «ἄνεμος», ὅπως τὸ ἔλεγαν ἡ Σαπφὼ καὶ ὁ Ἀρχίλοχος, δὲν εἶναι μικρὸ πράγμα. Εἶναι πολὺ σπουδαῖο. Ἐπικοινωνοῦμε κάθε στιγμὴ μιλώντας μὲ τὶς ρίζες μας. Τὶς ρίζες μας ποὺ βρίσκονται ἐκεῖ: στὰ Ἀρχαῖα”
τότε το υπουργείο Παιδείας, δεν κατάργησε τα αρχαία ελληνικά ,αλλά τα ελληνικά, τα οποία δεν χωρίζονται σε γενικής ή μη παιδείας, αλλά είναι σκέτο "παιδείας"
Σημείωση: Η φωτογραφία είναι από την είσοδο του Πανεπιστήμιου του Εδιμβούργου της Σκωτίας, με την ελληνική επιγραφή "Διπλουν ὁρῶσιν οἱ μαθόντες γράμματα"
Πηγή: parapolitika.gr
Σημείωση:
Tο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας με τίτλο "Επείγοντα μέτρα για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση" θα συζητηθεί στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων με τη διαδικασία του κατεπείγοντος Δευτέρα και Τρίτη και θα ψηφιστεί από την Ολομέλεια την Παρασκευή 8 Μαΐου.
- Οι διατάξεις του Σχεδίου Νὀμου
- Η Αιτιολογική- Εισηγητική Έκθεση
- Τροποποιούμενες ή καταργούμενες διατάξεις
Πολλοί διάφοροι σπουδαίοι Έλληνες και μη έχουν μιλήσει για τα Αρχαία Ελληνικά και την Ελληνική Γλώσσα γενικότερα. Μια αναζήτηση σε οποιαδήποτε μηχανή αναζήτησης και θα βρείτε πολλά αποτελέσματα. Το γελοίο, κωμικοτραγικό, ειρωνικό κι εγώ δεν ξέρω πώς να το χαρακτηρίσω είναι ότι οι ξένοι εντάσσουν την Αρχαία Ελληνικά στην εκπαίδευση και δη από το δημοτικό. Εμείς για να μην κουράσουμε τους μαθητές τα καταργούμε. Τα greeklish είναι η "μόδα", αυτά κυριαρχούν, στην επικοινωνία (ο Θεός να την κάνει) της νέας γενιάς. Ποιος νοιάζεται για τα αρχαία, λες και θα τα χρησιμοποιήσουμε ποτέ; Η απάντηση των μαθητών και θες να βαράς το κεφάλι σου στον τοίχο.
Νύχτα κατήργησαν το πολυτονικό, νύχτα θα καταργήσουν και τα Αρχαία Ελληνικά από μάθημα Γενικής Παιδείας γιατί ο ραγιάς δεν ασχολείται, το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι το οικονομικό του πρόβλημα (και που μακάρι να ήξερε κι εκεί τι ακριβώς γίνεται), όλα τα υπόλοιπα δευτερευούσης σημασίας.
Πόσες φορές λέμε ότι όλα ξεκινούν από την παιδεία; Άπειρες και παρ' όλα αυτά τους επιτρέπουμε να την καταστρέψουν. Μπορούν, αφού δεν θα συναντήσουν ουδεμία αντίσταση, και θα το κάνουν.
Η Γλώσσα “Εάλω” κυριολεκτικά σε αυτήν την περίπτωση. Αιδώς Αργείοι κύριοι κυβερνώντες. Αυτή η κυβέρνηση επιβλήθηκε για να καταστρέψει και να ισοπεδώσει ό,τι δεν κατόρθωσε/δεν πρόλαβε η προηγούμενη. Βέβαια όταν ακούς ότι "πατρίδα μας είναι η Ευρώπη" και διάφορα άλλα τέτοιου είδους χαριτωμένα από κυβερνητικά στόματα δεν είναι δύσκολο να εξάγεις τα συμπερίσματά σου. (Αυτό προϋποθέτει να έχει απομείνει λίγος νους για να μπορέσουμε να το χρησιμοποιήσουμε)
"Για το συμφέρον σου, για το καλό σου παλεύουν νυχθημερόν οι πολιτικοί άρχοντες της χώρας" και το λένε και το πιστεύουν!!! Το δυστυχές στην όλη υπόθεση είναι ότι το πιστεύει και η πλειοψηφία του κόσμου.
Δε λέω κάτι παραπάνω, θα παρεκτραπώ και δεν το θέλω. Θα παραθέσω μόνο κάποια κομμάτια από το βιβλίο του Σαρ. Καργάκου "Ελληνική Παιδεία: Ένας Νεκρός με... Μέλλον" για να τονίσω το ΛΑΘΟΣ και το ΕΓΚΛΗΜΑ στο οποίο είναι έτοιμη να προβεί η νυν κυβέρνηση.
"Μετά τη Μεταπολίτευσι επικράτησε, τουλάχιστον στο χώρο της παιδείας, η αντίληψις της ήσσονος προσπάθειας. Δηλαδή δεν πρέπει να κουράζουμε το μαθητή.
Για να μην κουράσουμε λοιπόν τα παιδιά, καταργούμε τα Αρχαία Ελληνικά, καταργούμε την Καθαρεύουσα, καταργούμε τη Λόγια και ακολούθως προβαίνουμε σε μιαν άλλη αχαρακτήριστη ενέργεια -11/01/1982-, αντιστάσεως μη ούσης, τριάντα (30) νυσταλέοι βουλευτές, τις μεταμεσονύχτιες ώρες, σε ένα εκτός παιδείας νομοσχέδιο, πρόσθεσαν ένα άρθρο το οποίο αναφερόταν... στην κατάργησι των τόνων και των πνευμάτων! Επιτρέψτε μου να το χαρακτηρίσω αυτό συνταγματικό πραξικόπημα!
Δεν μπορούν 30 αμαθείς βουλευταί -αμαθείς και εμπαθείς- να καταργούν μια δισχιλιετή γραφική παράδοσι.
------
Το γεγονός ότι η Αρχαία Ελληνική έχει μια περίτεχνη γραμματική και συντακτική δομή σου δίνει τις δυνατότητες -διότι ό,τι υπάρχει στη γλώσσα περνάει στο μυαλό- να γυμνάσης το μυαλό σου.
Εγώ έχω ονομάσει την Αρχαία Ελληνική "γύμνασι νοός". Αυτό λοιπόν το σπουδαίο στοιχείο εμείς φροντίσαμε να το εξοβελίσουμε
"Πετάξαμε" τα Αρχαία Ελληνικά από την πόρτα αλλά αυτά θα μπουν από το παράθυρο! Εν ονόματι των συμφερόντων της IBM πετάξαμε τα Αρχαία Ελληνικά. Έρχεται τώρα ο Μπίλ Γκέιτζ, ο πατέρας της Microsoft, και μας λέει ότι τα Αρχαία Ελληνικά είναι τα πιο κατάλληλα για τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές!
Είναι κατάλληλα, διότι τα Αρχαία Ελληνικά είναι δομή σκέψεως. Εάν η Γαλλική π.χ. έχει 7 τρόπους σκέψεως, η Γερμανική 14, η Αρχαία Ελληνική έχει άπειρες."