Νικ. Βλάχου: Το Μακεδονικόν ως φάσις του Ανατολικού Ζητήματος 1878 – 1908
Οἱ ἐκδόσεις Ἑλίκρανον, στὴν προσπάθειά τους νὰ συμβάλουν στὴν ἱστορικὴ ἔρευνα, σήμερα προπαντὸς ποὺ κρίνεται τόσο ἀναγκαία, παρουσιάζουν τὸ κορυφαῖο ἱστορικὸ βιβλίο τοῦ καθηγητῆ Νικολάου Βλάχου, «Τὸ Μακεδονικὸν ὡς φάσις τοῦ Ἀνατολικοῦ Ζητήματος 1878 – 1908», ποὺ ἐκδόθηκε γιὰ πρώτη φορὰ στὴν Ἀθήνα τὸ 1935.
Πιστεύουμε ὅτι σήμερα, ποὺ βρίσκονται στὴν ἐπικαιρότητα οἱ διαπραγματεύσεις μεταξὺ Ἑλλάδας καὶ Σκοπίων γιὰ τὸ ζήτημα τῆς ὀνομασίας, τὸ σπουδαῖο αὐτὸ ἔργο θὰ συμβάλει τὰ μέγιστα ἀπὸ ἐπιστημονικῆς καὶ ἱστορικῆς ἄποψης, μιᾶς καὶ ὁ καθηγητὴς χαρακτηριζόταν ἀπὸ ὅλη τὴν ἐπιστημονικὴ κοινότητα ὡς σχολαστικὸς ἐρευνητής, ἀντικειμενικὸς καὶ ὑπηρέτης τῆς ἱστορικῆς ἀλήθειας.
ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ Α. ΖΑΚΥΘΗΝΟΥ: Λόγος ἐπικήδειος εἰς Νικόλαον Βλάχον (απόσπασμα)
Ὁ Νικόλαος Βλάχος ἐγεννήθη ἐν Μεγαλοχωρίῳ τῆς Θήρας τὴν 18 Δεκεμβρίου τοῦ 1893. Τὰ ἐγκύκλια μαθήματα ἐδιδάχθη ἐν Μεσολογγίῳ ὑπὸ τὴν προστασίαν τοῦ θείου του Μητροπολίτου Παρθενίου Ἀκύλα. Ἀκολούθως ἐνεγράφη εἰς τὴν Φιλοσοφικὴν Σχολήν τοῦ Πανεπιστημίου καὶ ἐνεκρίθη εἰς τοὺς πτυχιούχους αὐτῆς τὴν 29 Ἀπριλίου τοῦ 1915. Κατὰ τὸν πρῶτον παγκόσμιον πόλεμον ὑπηρέτησεν ὡς ἔφεδρος ἀξιωματικὸς ἐν Μακεδονίᾳ καὶ Μικρᾷ Ἀσίᾳ.
Ἐν Γερμανίᾳ (1922 – 1925) ὁ Νικόλαος Βλάχος ἠσχολήθη περὶ τὰ Παιδαγωγικά, ἰδίᾳ δὲ περὶ τὴν Φιλοσοφίαν καὶ τὴν Μεθοδολογίαν τῆς Ἱστορίας. Μεγίστη ὑπῆρξεν ἡ ροπή, ἣν ἤσκησεν ἐπ’ αὐτοῦ ὁ ἐν Freiburgim – Breisgau καθηγητὴς Georg von Below. Ἐπανελθὼν εἰς τὴν Ἑλλάδα, διωρίσθη Διευθυντής τοῦ Διδασκαλείου Κοζάνης καὶ ὑπέβαλε διατριβὴν ἐπὶ διδακτορίᾳ περί τῶν οἰκονομικῶν μεταρρυθμίσεων ἐν Γαλλίᾳ ἐπὶ Turgot καὶ ἀνηγορεύθη διδάκτωρ τῆς Φιλοσοφικῆς Σχολῆς τὴν 27 Ἰανουαρίου τοῦ 1926.
Ἀπό τοῦ 1928 μέχρι τοῦ 1937, ὁ Βλάχος διετέλεσε Διευθυντής τοῦ Διδασκαλείου Μέσης Ἐκπαιδεύσεως, γενόμενος, τῷ 1930, ὑφηγητής τῆς Ἱστορίας τῶν Μέσων καὶ Νεωτέρων χρόνων. Τῷ 1937 διωρίσθη ἔκτακτος Καθηγητὴς παρὰ τῇ ἐκτάκτῳ αὐτοτελεῖ ἕδρᾳ τῆς Ἱστορίας τῆς Νεωτέρας Εὐρώπης καὶ ἰδίᾳ της Ἑλλάδος, κατὰ τὸ αὐτὸ δὲ ἔτος ἀνέλαβε τὴν διδασκαλίαν τῆς πολιτικῆς Ἱστορίας τῆς Νεωτέρας Ἑλλάδος ἐν τῇ Παντείῳ Ἀνωτάτῃ Σχολῇ Πολιτικῶν Ἐπιστημῶν. Τὴν 17 Ἀπριλίου τοῦ 1939 διωρίσθη τακτικὸς Καθηγητής τῆς Ἱστορίας τῆς Νεωτέρας Ἑλλάδος. Αἱ πρὸς τὴν μέσην καὶ τὴν ἀνωτάτην ἐκπαίδευσιν ὑπηρεσίαι τοῦ μεταστάντος συναδέλφου ὑπῆρξαν μέγισται. Ἐπανειλημμένως ἡ Πολιτεία καὶ τὸ Πανεπιστήμιον ἀνέθεσαν εἰς αὐτὸν σημαντικωτάτας ἀποστολάς.
Μετὰ τὴν ἀπελευθέρωσιν, ὁμοῦ μέτ’ ἄλλων συναδέλφων, μετέβη εἰς Μακεδονίαν, καὶ συνετέλεσεν εἰς τὸ εἰρηνευτικόν ἔργον τῶν τραγικῶν ἐκείνων ὡρῶν. Αὐτὸς δὲ ὑπῆρξεν ὁ ὀργανωτής τῆς παιδείας εἰς τὴν ἀπελενθερωθεῖσαν Δωδεκάνησον, ἐπιτελέσας τὴν ἀποστολὴν ταύτην μὲ τήν διακρίνουσαν αὐτὸν σύνεσιν καὶ ὀρθοκρισίαν.
ΤΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΝ ΩΣ ΦΑΣΙΣ ΤΟΥ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΥ ΖΗΤΗΜΑΤΟΣ 1878 – 1908
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Ἡ ἐξέλιξις τοῦ μακεδoνικοῦ ζητήματος κατὰ τὰ ἔτη 1878 – 1908 ἀποτελεῖ ὀργανικὸν μέρος ἄλλης ἐξελίξεως μακροτέρας, ἥτις ἀπὸ τοῦ ἔτους 1878 ἀρχομένη συγκλείεται διὰ τῶν συνθηκῶν τῆς εἰρήνης, αἵτινες ἐπεσφράγισαν τὸν παγκόσμιον πόλεμον.
Κατὰ τὴν περίοδον τῶν ἐτῶν 1878 – 1908 ἡ προϊοῦσα παρακμὴ καὶ ἀποσύνθεσις τοῦ ὀθωμανικοῦ κράτους διευκολύνει τὸν ἀνταγωνισμὸν τῶν χριστιανικῶν κρατῶν τῆς χερσονήσου τοῦ Αἵμου μὲ ἀντικειμενικὸν σκοπόν, ἵνα ἐπεκτείνουν τὰ ἐθνικὰ δικαιώματα καὶ πυκνώσουν τὰς τάξεις τῶν ἰδίων ὁμοεθνῶν εἰς τὰς εὐρωπαϊκὰς ἐπαρχίας τῆς Τουρκίας, μετ’ αὐτοῦ δὲ καὶ τὴν τάσιν τῶν Μ. Δυνάμεων, αἵτινες ἐνδιεφέροντο διὰ τὰς τύχας τῆς ἐγγὺς Ἀνατολῆς, ἵνα πρὸς ἐξυπηρέτησιν ἰδιοτελῶν σκοπῶν καὶ συμφερόντων προαγάγουν ἢ παρακωλύσουν τὴν τοιαύτην προσπάθειαν τῶν χριστιανικῶν κρατῶν τῆς χερσονήσου τοῦ Αἵμου.
Ἀπὸ τῆς ἐκρήξεως τοῦ νεοτουρκικοῦ κινήματος ἐν ἔτει 1908 διὰ τῆς ἀνανήψεως τοῦ τουρκικοῦ ἐθνικισμοῦ ἀπομακρύνεται προσωρινῶς ἀπὸ τῆς ὀθωμανικῆς αὐτοκρατορίας ἡ ἐπιρροὴ τῶν Μ. Δυνάμεων, ὁ δὲ ἀνταγωνισμὸς τῶν χριστιανικῶν κρατῶν τῆς χερσονήσου τοῦ Αἵμου ἀμβλυνόμενος πρὸ τοῦ κοινοῦ κινδύνου μεταβάλλεται εἰς συνεργασίαν πρὸς ὁλοκλήρωσιν τῶν ἐθνικῶν αὐτῶν βλέψεων διευκολυνομένης οὕτω τῆς λύσεως τοῦ μακεδόνικοῦ ζητήματος.
Ὑπὸ τὰς περιστάσεις ταύτας εἶναι προφανές, ὅτι ἀποτελεῖ τὸ περιεχόμενον καὶ προσδίδει τὴν ἰδιάζουσαν ἔκφρασιν καὶ τὴν ἱστορικὴν ἀξίαν εἰς τὸ μακεδονικὸν ζήτημα κατὰ τὰ ἔτη 1878 – 1908 ἡ σύγκρουσις δύο ἰδεῶν: τῆς ἰδέας τῆς ἐθνικῆς ἀποκαταστάσεως καὶ τοῦ αὐτοπροσδιορισμοῦ τῶν τυχῶν τῶν λαῶν, ἥτις ἀπὸ τῆς περιόδου τῆς γαλλικῆς ἐπαναστάσεως λαβοῦσα τὴν ἀρχὴν αὑτῆς δεσπόζει καὶ κυριαρχεῖ τοῦ παρελθόντος αἰῶνος, καὶ τῆς ἰδέας τῆς ὑλικῆς ἐπικρατήσεως τῶν μεγάλων κρατῶν ἀναλώμασι τῆς ὀντότητος καὶ τῆς αὐθυπαρξίας τῶν ἀσθενεστέρων, ἥτις ἔκδηλος κυρίως κατὰ τὸ τελευταῖον τέταρτον τοῦ παρελθόντος αἰῶνος, εἶναι ἄλλως γνωστὴ ὑπὸ τὸ ὄνομα τάσις ἰμπεριαλιστική. Ἢ καλύτερον: Ἡ προσπάθεια τῶν χριστιανικῶν κρατῶν τῆς χερσονήσου τοῦ Αἵμου, ἵνα ἀποδώσουν τὴν ἐθνικὴν ἀνεξαρτησίαν εἰς τοῦς κατὰ τὴν ὀθωμανικὴν αὐτοκρατορίαν ἀλυτρώτους ὁμοεθνεῖς, ἀνακόπτεται καὶ διασταυροῦται ἀπὸ τὴν σύγχρονον τάσιν τῶν εὐρωπαϊκῶν Δυνάμεων, ἵνα ἐπὶ τοῦ αὐτοῦ ἐδάφους τῆς ὀθωμανικῆς αὐτοκρατορίας ἐνισχύουν ἢ ἐπεκτείνουν τὴν ἐδαφικὴν καὶ κυρίως τὴν οἰκονομικὴν αὑτῶν ἐπιρροήν.
Ἀναφορικῶς δὲ πρὸς τὸ ζήτημα, ἂν ἐκ τῆς συγκρούσεως τῶν δύο τούτων ἀντιθέτων ἰδεῶν, αἵτινες, κατὰ τὰ ἀνωτέρω, ἀποτελοῦν τὸ περιεχόμενον τοῦ μακεδονικοῦ ζητήματος κατὰ τὰ ἔτη 1878 – 1908, σημειοῦται πρόοδος ἢ ὀπισθοδρόμησις, εἶναι ἀνάγκη νὰ παρατηρηθοῦν τὰ ἑξῆς: Καίτοι, κατὰ τὴν ἀπαίτησιν τοῦ θεμελιωτοῦ τῆς νεωτέρας ἱστοριογραφίας γερμανοῦ ἱστορικοῦ Leopold von Ranke, τοῦ ἱστορικοῦ τὸ ἔργον πρέπει νὰ θεωρηθῇ ἐντοπισμένον εἰς τὴν ἐξακρίβωσιν καὶ τὴν ἔκθεσιν τοῦ ὅ,τι πράγματι ἐγένετο ἐν τῇ αὐστηρᾷ αὐτοῦ αἰτιότητι καὶ διαδοχῇ, ἡ δὲ κρίσις, ἂν διὰ τῶν ἱστορουμένων γεγονότων σημειοῦται πρόοδος ἢ ὀπισθοδρόμησις ἐν τῇ ἐξελίξει τῶν ἐπὶ μέρους λαῶν καὶ τῆς ἀνθρωπότητος καθόλου, μετέχουσα πολλῆς ὑποκειμενικότητος προσδίδει πολλάκις εἰς τὸ ἔργον αὐτοῦ τὸν χαρακτῆρα ἀστηρίκτων προβλέψεων, ἐν τούτοις δὲν ἀφίσταταί τις τοῦ θετικοῦ ἐδάφους τῆς ἱστορικῆς ἐπιστήμης ὑποστηρίζων ἀπὸ τῶν ἱστορουμένων γεγονότων ἀναχωρῶν: Κατὰ τὸν ἀνταγωνισμὸν τῶν χριστιανικῶν κρατῶν τῆς χερσονήσου τοῦ Αἵμου πρὸς προπαρασκευὴν τῆς ὁδοῦ, ἥτις θὰ ὡδήγει εἰς τὴν συμπερίληψιν εἰς τὰ ἴδια ἐθνικὰ κράτη τῶν κατὰ τὴν ὀθωμανικὴν αὐτοκρατορίαν ἀλυτρώτων ὁμοεθνῶν, καίτοι πρέπει νὰ ὁμολογηθῇ, ὅτι διεξήχθη οὗτος πολλάκις διὰ μέσων ἀθεμίτων, ἡ ἰδέα τῆς ἐθνικῆς ἀποκαταστάσεως τῶν λαῶν ὁλονὲν πραγματοποιουμένη προσλαμβάνει σάρκα καὶ ὀστᾶ ἐν μέσῳ παντοειδῶν ἐμποδίων, τὰ ὁποῖα παρεσκεύασεν ἡ ἰμπεριαλιστικὴ τάσις τῶν μεγάλων κρατῶν, τὰ ὁποῖα ἐκ παραλλήλου ἀγωνίζονται, ἵνα ἐξασφαλίσουν τοὺς ὅρους τοὺς διευκολύνοντας τὴν ὑλικὴν ἐπικράτησιν αὑτῶν ἀναλώμασι τῆς αὐτοτελείας, πολιτικῆς ἢ οἰκονομικῆς, τῶν χριστιανικῶν κρατῶν τῆς χερσονήσου τοῦ Αἵμου καὶ τῆς ὀθωμανικῆς αὐτοκρατορίας.
Εἶναι ἡ νίκη τοῦ δικαίου τοῦ φυσικοῦ ἐναντίον τοῦ δικαίου τοῦ τεχνητοῦ, τοῦ δικαιώματος τῆς πολιτικῆς καὶ οἰκονομικῆς αὐθυπαρξίας τῶν λαών ἐναντίον τῆς τάσεως τῶν ἰσχυρῶν ἰδίως κρατῶν, ἵνα ἀναλώμασι τῆς αὐθυπαρξίας τῶν ἀσθενεστέρων ἐξασφαλίσουν τὴν πολιτικὴν ἢ οἰκονομικὴν αὐτῶν ἐπικράτησιν.
Ἐν Ἀθήναις τῇ 19 Ἰουλίου 1935
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
Πηγή: Το καραβάκι της ιστορίας