Ὁ Παρθενῶνας -Διθύραμβος- (Ναπολέων Λαπαθιώτης)
[Γραμμένο ἕνα δειλινὸ ἐπάνω στὰ σκαλοπάτια τοῦ Παρθενῶνος].
Τὸ Μέτωπο εἶμ' Ἑγώ.-
Καὶ τῶν κακῶν Μου ὀχτρῶν ἡ βαρβαρότη,
- Τῶν ὀχτρῶν Μου ἡ μάνητα καὶ τ' ἄχτι,-
Κι' ὅ,τι κακὸ Μοῦ βουληθήκανε -ὅ,τι-
Συντρίμια ὀμπρός Μου, καὶ τρίψαλα, καὶ στάχτη.
Γιατί τὸ Μέτωπο εἶμ' Ἐγώ...
*
Κυττάω βαρειὰ κι' ὁλοῦθε.-
Κι' ὁλοῦθε τὴ ματιά Μου Ἐγὼ τὴ στέλνω.
- Καὶ τὴ στέλνω ὡς τὰ γλυκόθαμπα πελάη
ὅπου τὸ ἡλιόγεμα πικρό κατασταλάει,-
Κι' ὡς τ' ἄϋλα κορφοβούνια Ἐγὼ τὴ στέλνω,
Καὶ γιὰ μανδύα -τὰ χρυσᾶ τἄστρα παίρνω.
Γιατί τὸ Μέτωπο εἶμ' Ἐγώ, εἶμ' Ἐγώ...
*
Τιτανικὸ Λουλούδι Ἐγώ.-
Κι' ἀπὸ τὰ βύθη τῶν Αἰώνων ἀναδίνω,
-Κ' εἶμαι ἡ Πέτρα, ἡ Σκέψι, καὶ τὸ Μάρμαρο -τὸ Κρῖνο.
Κι' οὔτε θὰ μαραθῇ, οὕτε θὰ σαλέψῃ
Τὸ Μάρμαρο - τὸ Κρίνο, ἡ Πέτρα - ἡ Σκέψι.
Καὶ θυμᾶμαι, τ' ἀλαργινὰ πικροθυμᾶμαι,
Κι' οὔτε κλαίω - μόνο βαρυοκοιμᾶμαι.
*
Ἀρήοι, τριγύρω μου, οἱ Προσκυνητάδες
- Οἱ Προσκυνητάδες κ' οἱ Διαβάτες -
Μέσ' τῆς κολῶνες, κι' ἀπὸ τοὺς στυλοβάτες
Πᾶνε κ' ἔρχονται ἀπὸ χρόνια κι' ἀπὸ χρόνια
Μὲ τὰ καλοκαίρια καὶ μὲ τἄσπρα χιόνια,
Ἀνάμεσ' ἀπ' τοὺς στυλοβάτες
Οἱ Διαβάτες.
Καὶ περπατᾶνε, τριγύρω περπατᾶνε
Κι' οὔτε κλαῖνε - μοναχὰ ποῦ Μὲ κυττᾶνε...
Ὀκτώβριος 1910 - ΝΑΠΟΛΕΩΝ ΛΑΠΑΘΙΩΤΗΣ
Πινακοθήκη Τεύχος 119 (Έτος Ι΄) (1911)
Ἀντιγραφή: Ἑλλήνων Φῶς
Πηγή: Ψηφιακή Συλλογή Πλειάς
Η χρήση του περιεχομένου καθορίζεται από την άδεια Creative Commons Attribution 3.0 License
"Ἀπό τεχνική ἄποψι κατωρθώθηκε τό τέλειον.Ἡ κανονικότης καί ἡ κομψότης τῆς ἐπεξεργασίας τῶν ἐπιφανειῶν,τῆς συνενώσεως καί συναρμονῆς τῶν ἐπιφανειῶν,τῆς χαράξεως τῶν πλαγίων κατατομῶν,εἶναι μοναδική κι ἀσύγκριτη...Ἕνα δημιούργημα ἀκατάλυτης όμορφιᾶς...
Γι΄αὐτό καί σήμερα ἀκόμη,πού τόσα κομμάτια ἀπό τό κορμί του ἔχουν καταστραφῆ,ὑπάρχει ἀκόμα ἡ ἀρμονία τοῦ συνόλου.
Καί εἶναι ἀδύνατον νά στοχασθῆ κανείς τήν Ἀκρόπολιν καί τήν Ἀθήναν,τήν Ἑλλάδα ἀκόμη ὁλόκληρη,τόν κόσμο,χωρίς τόν Παρθενῶνα."
"ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ"-ΣΑΙΝΤΕ-
"Πάντα ὁ ναός ὁ μουσικός* τοῦ στοιχειωμένου Βράχου
κορώνα γύρω ὑψώνεται σ΄ὅλα κι ἀπάνου άπ΄ὅλα,
κι ἁπό τῆς πλάσης τά καλά κι ἀπ΄τ΄ἀγαθά τῆς χώρας,
σάμπως ἐκεῖνος πιό καλά καί πιό ἀγαθά πλασμένος."
Κ.Παλαμᾶς
* "Μουσικός" ὁ Παρθενώνας γιατί κατασκευάσθηκε βάσει μουσικῶν σχέσεων καί ἀναλογιῶν.
"Τεσσαρά εἰσιν εἴδη τοῦ μαθηματικοῦ:Ἀριθμητική,μουσική,γεωμετρία,ἀστρονομία.
Καί ἠ μέν ἀριθμητική καταγίνεται περί τό ποσόν τό διωρισμένον τό καθ΄αὑτό,ἡ δέ μουσική περί τό ποσόν τό διωρισμένον κατά σχέσιν,ἡ γεωμετρία περί τό ποσόν τό ἀκίνητον,ἡ δέ ἀστρονομἰα περί τό ποσόν τό συνεχές τό κινούμενον....Ἡ ἀριθμητική καί ἡ μουσική προτερεύουσι τῆς γεωμετρίας καί τῆς ἀστρονομίας..." Γαληνός
T.L.G.Work 020 21.7.23