Ω, της αθλιότητας!! Α. Μπαλτάς: Δεν θα διεκδικήσουμε νομικά την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, «Κινδυνεύουμε να χάσουμε το δικαστήριο»

Άποψη της αίθουσας του Βρετανικού Μουσείου στην οποία βρίσκονται τα Γλυπτά του Παρθενώνα.

Άποψη της αίθουσας του Βρετανικού Μουσείου στην οποία βρίσκονται τα Γλυπτά του Παρθενώνα.

Αγαπητοί αναγνώστες, έπειτα από την άθλια, ας μου επιτραπεί τοποθέτηση του υπουργού «παραπολιτισμού» Αρ. Μπαλτά, σχετικά με την παραίτηση της Ελλάδας από τη νομική διεκδίκηση των Γλυπτών του Παρθενώνα, στάση που ευθυγραμμίζεται με την επιθυμία των καταχραστών του Βρετανικού Μουσείου, δημοσιεύω δύο σχετικά άρθρα, όπου καταφαίνεται η κατά αρχήν αθλιότητα της ελληνικής πλευράς δια του αρμόδιου υπουργού της, που χώρια από όλα τα άλλα τα αποκάλεσε και «Ελγίνεια», υιοθετώντας στην ουσία τις Βρετανικές απόψεις. Όλα αυτά, τη στιγμή μάλιστα που στην Βρετανία γίνεται πραγματική προσπάθεια από αρκετούς Βρετανούς διανοούμενους και αρθρογράφους, όπως θα διαβάσετε στο δεύτερο άρθρο, για να αποδοθούν στην Ελλάδα τα κλαπέντα έργα τέχνης, οι οποίοι καλλιεργούν στην βρετανική κοινή γνώμη την πεποίθηση, ότι θα πρέπει επιτέλους τα Γλυπτά να επιστραφούν στην ιδιοκτήτη τους Ελλάδα! Οποία λοιπόν κραυγαλέα αντίθεση ανάμεσα στον πυγμαίο έλληνα πολιτικό και στον Βρετανό αρθρογράφο! (Σημ: Γερ. Γ. Γερολυμάτου)


Το θέμα της διεκδίκησης των Γλυπτών του Παρθενώνα αναζωπυρώθηκε με αιχμή την ψήφιση της σχετικής οδηγίας από την αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή και, ιδίως, μετά την αναφορά του υπουργού Πολιτισμού, Αριστείδη Μπαλτά, ότι δεν θα διεκδικήσει νομικά η Ελλάδα την επιστροφή γιατί «κινδυνεύουμε να χάσουμε το δικαστήριο», εξελίχθηκε σε σφοδρή αντίδραση με την αξιωματική αντιπολίτευση.

Κατά την συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων –η οποία ενέκρινε με ευρεία πλειοψηφία την προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με την επιστροφή πολιτιστικών αγαθών που έχουν απομακρυνθεί παράνομα από το έδαφος κράτους-μέλους– ο υπουργός Πολιτισμού τόνισε ότι, παρότι η οδηγία αυτή δεν είναι συναρτημένη ευθέως με τα Γλυπτά, βρίσκεται στην κατεύθυνση ότι διεκδικούμε ό,τι ανήκει στην πολιτική μας κληρονομιά.

«Μας επιτρέπει να ξαναθέσουμε το θέμα των Γλυπτών του Παρθενώνα με εντελώς σύγχρονους και πραγματικούς όρους αναδεικνύοντας τον βιασμό που έγινε τότε», είπε ο κ. Μπαλτάς επισημαίνοντας ωστόσο ότι και με τη Διεθνή Επιτροπή η τάση είναι «να μην προχωρήσουμε νομικά γιατί κινδυνεύουμε να χάσουμε το αντίστοιχο δικαστήριο». «Κι αν χάσουμε το δικαστήριο τα πράγματα δυσκολεύουν» ανέφερε, τονίζοντας πάντως ότι λόγω των συμβάντων στη Συρία (και την καταστροφή της αρχαίας Παλμύρας), του ευνοϊκού περιρρέοντος κλίματος, αλλά και της έκπτωσης των επιχειρημάτων των Βρετανών (περί μη δυνατότητας της Ελλάδος να συντηρεί και να αναδεικνύει τα Γλυπτά) τώρα που υπάρχει το Μουσείο της Ακρόπολης, αυξάνεται η πίεση προς το Βρετανικό Μουσείο προς την κατεύθυνση επιστροφής. Τέλος, ο υπουργός Πολιτισμού εξήγησε πως η νομική διεκδίκηση, όσο προχώρησε με το νομικό γραφείο στο οποίο ανατέθηκε και την Αμάλ Αλαμουντίν, ολοκλήρωσε το έργο της.

Η αναφορά του κ. Μπαλτά προκάλεσε την οξεία αντίδραση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, διά του πρώην υπουργού Πολιτισμού, Κώστα Τασούλα, ο οποίος μίλησε για «απαράδεκτη άποψη», όχι μόνο γιατί ενισχύει την επιχειρηματολογία της αγγλικής πλευράς, αλλά επειδή προεξοφλεί άδικα και χωρίς λόγο κάτι για το οποίο η Ελλάδα έχει πάρα πολλά επιχειρήματα. Εξάλλου, ο κ. Τασούλας τόνισε ότι με τον τρόπο που χειρίστηκε η κυβέρνηση το θέμα της διεκδίκησης απεμπολεί στην ουσία την παγκόσμια δημοσιότητα που προσέλαβε όταν η προηγούμενη κυβέρνηση το ανέθεσε σε βρετανικό δικηγορικό γραφείο εγνωσμένου κύρους. Μάλιστα τότε, είπε ο βουλευτής της ΝΔ, τρεις Βρετανοί βουλευτές με ερωτήσεις τους στο Βρετανικό Κοινοβούλιο ζητούσαν την επιστροφή των Γλυπτών στην Ελλάδα.

«Είμαστε σε καλό δρόμο»

Αναφερόμενος στην ευρωπαϊκή οδηγία, ο κ. Μπαλτάς τόνισε ότι αποτελεί ένα σώμα πρωτοβουλιών για την περαιτέρω δουλειά που οφείλουμε να κάνουμε σε σχέση με την επιστροφή των πολιτιστικών αγαθών, εξηγώντας πως, παρότι οι διαδικασίες εντός της ΕΕ είναι αργές, η δουλειά της ελληνικής πλευράς οδήγησε στη διατύπωση της οδηγίας. «Είμαστε σε καλό δρόμο και έχουμε επαναπατρισμούς, ειδικώς το τελευταίο διάστημα» σημείωσε ο υπουργός.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1. Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ (Αντιγόνη Πανέλλη).

Αρχαιολογία Online


 Νότια μετόπη του Παρθενώνα που απεικονίζει πάλη Κενταύρου με Λαπίθη. Βρετανικό Μουσείο.

Νότια μετόπη του Παρθενώνα που απεικονίζει πάλη Κενταύρου με Λαπίθη. Βρετανικό Μουσείο.

Observer: Να επιστρέψουμε στους Έλληνες τα Γλυπτά του Παρθενώνα

Έκκληση του αρθρογράφου Χ. Πόρτερ με αφορμή την αφή της ολυμπιακής φλόγας

«Οι Έλληνες μας έδωσαν τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Ας τους δώσουμε πίσω τα Γλυπτά του Παρθενώνα». Με αυτόν τον τίτλο ο αρθρογράφος του «Observer» Χένρι Πόρτερ, με αφορμή την τελετή αφής της ολυμπιακής φλόγας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου, υποστηρίζει την επιστροφή των περίφημων Γλυπτών, καταρρίπτοντας όλα τα επιχειρήματα που έχουν χρησιμοποιηθεί για το αντίθετο.

«Μη με παρεξηγείτε, δεν θέλω να επιτεθώ στο Βρετανικό Μουσείο, το οποίο είναι γεγονός ότι αντιπροσωπεύει υψηλά επίπεδα πολιτισμού και έχει έναν εκπληκτικό διευθυντή, τον Νιλ Μακ Γκρέγκορ. Θα πρέπει όμως να είμαστε ειλικρινείς με τους εαυτούς μας σχετικά με την παρουσία τόσων Γλυπτών από τον Παρθενώνα στη Βρετανία.

»Υπάρχουν και άλλα τμήματά τους σε άλλα ευρωπαϊκά μουσεία, όμως το μεγαλύτερο μέρος του ανεπανάληπτου αυτού έργου βρίσκεται εδώ από την εποχή που αφαιρέθηκε βίαια από τον Σκοτσέζο λόρδο Έλγιν πριν από δύο αιώνες», διευκρινίζει ο αρθρογράφος.

Ο Χένρι Πόρτερ αναφέρει στη συνέχεια ότι και άλλα έργα τέχνης δεν έχουν αποκτηθεί με τον πιο «καθαρό» τρόπο, όμως τα Γλυπτά του Παρθενώνα διαφέρουν καθώς αποτελούν το ανώτερο επίπεδο που έφτασε ο άνθρωπος τον 5ο αι. π.Χ. και για περίπου 2.000 χρόνια από τότε.

«Αντιπροσωπεύουν τον πυρήνα του ελληνικού πολιτισμού και την καρδιά της σύγχρονης ελληνικής ταυτότητας. Επίσης, εξίσου σημαντικό, αντιπροσωπεύουν το μισό του οικοδομήματος που κατασκευάστηκε μεταξύ 447 και 432 π.Χ., σηματοδοτώντας την ήττα των Περσών στην Αθήνα», επισημαίνει ο Πόρτερ.

Ο αρθρογράφος του «Observer» αναφέρει επίσης πως είναι εντυπωσιακό ότι τα τελευταία πέντε χρόνια όλο και λιγότεροι επισκέπτες υποστηρίζουν την παραμονή των έργων στη Βρετανία, κυρίως μάλιστα για λόγους πατριωτικής κατοχής και λιγότερο από αγάπη στην τέχνη.

«Και μιλώντας για κατοχή, συνήθως ξεχνούν ότι τα Γλυπτά ”σηκώθηκαν” από τον Παρθενώνα όταν οι Τούρκοι κυβερνούσαν τους Έλληνες, οι οποίοι δεν μπορούσαν να υπερασπιστούν τα εμβλήματα του ένδοξου παρελθόντος τους», δηλώνει ο αρθρογράφος, παραλληλίζοντάς τα –ως προς την υπεξαίρεση– με τα λεηλατημένα έργα τέχνης από τους Ναζί, τα οποία όμως επιστράφηκαν στους νόμιμους ιδιοκτήτες τους.

Ο Χένρι Πόρτερ κάνει αναφορά και στον δημοσιογράφο Κρίστοφερ Χίτσενς, ο οποίος πέθανε τον περασμένο Δεκέμβριο και είχε αγωνιστεί σκληρά για την επιστροφή των Γλυπτών – σε άρθρο του δε στο «Vanity Fair» πριν από τρία χρόνια είχε τονίσει ότι όλα τα επιχειρήματα περί καταστροφής τους από τη μόλυνση και τις καιρικές συνθήκες δεν ευσταθούν πλέον, λόγω της ύπαρξης του νέου Μουσείου της Ακρόπολης.

Ο Πόρτερ καταρρίπτει και το επιχείρημα ότι η επιστροφή τους θα δημιουργούσε κακό προηγούμενο. «Λίγα έργα στον κόσμο εμπίπτουν στην κατηγορία των Γλυπτών του Παρθενώνα, τα οποία εμπνέουν βαθιά αισθήματα εθνικής απώλειας και λαχτάρας», συμπληρώνει.

Και προτείνει να ρωτήσει ο καθένας τον εαυτό του εάν η συμπεριφορά αυτή του Έλγιν θα ήταν σήμερα αποδεκτή.

«Φυσικά και όχι», απαντά, «ούτε θα περιμένουμε να διατηρηθεί αυτό το αποτέλεσμα της λεηλασίας. Γιατί λοιπόν κρατάμε αυτά τα παρανόμως αποκτηθέντα γλυπτά σήμερα;».

Ο ίδιος αναφέρει ότι με το οικονομικό αδιέξοδο που αντιμετωπίζει σήμερα η χώρα, ίσως η στιγμή να μην είναι η κατάλληλη για την επιστροφή τους. Υποστηρίζει όμως το εξής: «Υπό το πρίσμα του τι χρωστάει ο δυτικός πολιτισμός στην Ελλάδα –δημοκρατικές ιδέες, ολυμπιακούς αγώνες, επιστήμη, τέχνη και αρχιτεκτονική–, θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε μια απλή αλήθεια: Τα Γλυπτά του Παρθενώνα δεν είναι δικά μας για να τα κρατάμε».

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Το Βήμα, (21/05/2012)

Αρχαιολογία Online



Πηγή: ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΗΣ Ο ΛΟΓΟΣ

Σχετικά άρθρα...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *